HTML

Unbekannte

dolgokról

Friss topikok

Linkblog

A Fekete György interjú legfontosabb üzenete

2012.12.02. 21:49 Unbekannter Verfasser

Talán még néhány napig megtalálható lesz az Index címlapján a Fekete Györggyel, a Magyar Művészeti Akadémia elnökével készült interjú. Ahogy láttam, nem kapott túl nagy visszhangot az anyag, pedig szerintem napjaink egyik legfontosabb dokumentumáról van szó. Ebben az interjúban ugyanis először hangoztak el olyan elképesztő és félelmetes mondatok, amelyekben egy alkotmányba emelt intézmény vezetője büszkén vállalva, kertelés nélkül, az elvi meggyőződésére hivatkozva megtagadja a jelenleg fennálló demokratikus intézményrendszert.

Annak idején, a 90-es években a Magyar Nemzet hasábjain kapott publicitást az a sajátos mód, ahogyan a jobboldali kulturális körök kezelik a baloldali vagy liberális művészeket. Pontosabban, ahogyan nem kezelik. A Magyar Nemzet oldalain ugyanis egyszerűen nem léteztek (léteznek) a saját körükön kívüli művészek, gondolkodók. Ignorálták őket. Legfeljebb egy-egy kriminalisztikai hír kapcsán említettek egyet-kettőt, gúnyosan megkérdőjelezve normális elmeállapotukat, de semmi esetben sem valamely művészeti jellegű munkájukkal vagy tevékenységükkel kapcsolatban. Mint ahogy a Magyar Nemzetben jelent meg ekkortájt az a fajta öncenzúra is, amellyel a szerzők a jobboldali eszmék és politikusok iránti feltétel nélküli lojalitást igyekeztek megerősíteni. Ennek a folyamatnak a legújabb állomását (kiteljesedését) dokumentálják a mostani interjúban elhangzottak.

Rendkívül izgalmas és egyben ijesztő látni azt, ahogyan az állami média, a kulturális intézményrendszer lefekszik a regnáló hatalom lábai elé. Figyelni, ahogy a hithű káderek szaporodó serege a bizottságokban, hatóságokban, szerkesztőségekben igyekszik kiszolgálni a politikát. De talán a legelgondolkodtatóbb az egyre lelkesebb öncenzúra jelensége. Az önként vállalt öncenzúráé, amelyet magyarázhatunk lojalitással, gyávasággal vagy a létbizonytalanságtól való félelemmel, de semmiképpen sem azzal, hogy bárkit is sötét szobákban fenyegettek volna, kiverték volna a fogát vagy kompromittáló fotókat dugtak volna az orra alá.

A jobboldal prominensei hallgatnak. Hallgatnak a Magyar Református Egyház képviselői is, pedig Fekete György a református hitére hivatkozva tagadta meg a demokráciát. Hallgatnak a jobboldali történészek, akik munkájukat a kommunizmus folyamatainak vizsgálatának szentelik, ám látszólag képtelenek észrevenni azt a párhuzamot, amely az akkori és mostani történések között feszül. Elfojtják magukban a tényeket, a tapasztalataikat, és jobb híján elkezdik a saját történelmüket írni. Egy olyan saját történelmet, amely történetesen a regnáló hatalom szája íze szerint való. És ha egy történész, de akár egy hírszerkesztő vagy újságíró a hatalom szája íze szerint próbálja alakítani a mai világról szóló dokumentumokat, az nem más, mint történelem-hamisítás. Mint a legrosszabb időkben.

Mert történelmi időket élünk. A hatalom ismét, és ellentmondást nem tűrően kinyilvánította, hogy nem demokrácia épül a diktatúra romjain, hanem ellen-diktatúra. Jegyezzük meg, jegyezzük fel, hogy később is pontosan emlékezzünk, mit tettünk ezekben az időkben. Mivel értettünk egyet, mitől tartottunk, mi volt a véleményünk. Mert később még fontos lehet, ha elszámolni valónk lesz önmagunkkal vagy a világgal.

2 komment

Címkék: öncenzúra alkotmányos diktatúra Fekete György interjú

A bejegyzés trackback címe:

https://unbekannte.blog.hu/api/trackback/id/tr964943858

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-JzK- 2012.12.05. 13:52:55

Miben áll a kulturális ízlésbeli különbség?

Nézzétek meg: www.youtube.com/watch?v=WN79ti93NBY

Ez a rész fontos itt: 0:35:40 - 0:38:45, ahhoz tekerjetek...

-JzK- 2013.10.04. 03:03:53

@-JzK-:
"Am gefährlichsten aber wird das Judentum dort, wo ihm erlaubt wird, sich in die heiligsten Dinge eines Volkes, in seine Kultur, in seine Religion und Kunst hineinzumischen und darüber seine anmaßenden Urteile abzugeben. Der Schönheitsbegriff des nordischen Menschen ist dem Juden von seiner ganzen Natur aus unverständlich und wird ihm ewig unverständlich bleiben.
Für die Reinheit und Sauberkeit des deutschen Kunstempfindens hat der wurzellose Jude kein Organ. Was er Kunst nennt, muß seine entarteten Nerven kitzeln. Ein Geruch von Fäulnis und Krankheit muß es umwittern. Es muß widernatürlich, grotesk, pervers oder pathologisch sein. Diese Fieberfantasien unheilbar kranker Hirne wurden einst von jüdischen Kunsttheoretikern der deutschen Öffentlichkeit als höchste künstlerische Offenbarung aufgeredet. Man hält es heute fast nicht mehr für möglich, aber solche Bildwerke wurden damals von fast allen staatlichen und städtischen Galerien angekauft; mußten von ihnen angekauft werden, weil jüdische Kunsthändler und jüdische Kritiker sie als die einzig mögliche, moderne Kunst anzupreisen wussten. Eine Welle der Verniederung und Bastardisierung ging durch alle Gebiete des deutschen Kulturlebens: Bildende Kunst, Architektur, Literatur und Musik litten in gleicher Weise. Mehr als ein Jahrzehnt lang haben die Juden hier ihr unheilvolles Regiment geübt: Als Kunsthändler, Musikverleger, Redakteure, Kritiker bestimmten sie, was in Deutschland Kunst und Kultur heißen sollte.
Der Jude Kerr, der Kunstpapst der Weimarer Republik. Der Jude Tucholsky, einer der übelsten Schmutzliteraten, prägte die Worte, daß der Landesverrat eine Ehre sei und das Heldenideal das dümmste aller Ideale. Der Jude Hirschfeld, der Homosexualität und sexuelle Perversion propagierte. Unter dem Anstrich geistreicher oder gar wissenschaftliche Auseinandersetzungen wurde versucht, die gesunden Triebe des Menschen in entartete Bahnen zu lenken."
süti beállítások módosítása